להבדיל בין סוגי המצברים

ללא הקופסה הקטנה המניע את הרכב שלנו, אנחנו אבודים. אם המצבר מתקלקל, איננו יכולים להתניע את הרכב ולהגיע בזמן למקום העבודה. כדי שזה לא יקרה, רובנו דואגים לבדוק את המצבר אחת לחצי שנה לפחות אצל חשמלאי אמין ומקצועי. החשמלאי, מצדו, בודק אם לא נגרם נזק לקופסה של המצבר, אם כל הכבלים שלו מחוברים למקומותיהם ואם אין חוטים קרועים אשר עלולים לגרום לקצר.

מאור מצברים שנפ

המצבר על סוגיו

כמו דברים רבים בחיינו, גם המצברים נחלקים לסוגים שונים ומגוונים. אלה כמה מבין הסוגים הנפוצים ביותר:

  • צילום מצבר - מאור מצבריםמצבר התנעה – זהו מצבר נוזלי שלוחותיו טבולים בחומצה ובמים. תמיסה זו יוצרת את שטח המגע המקסימלי בין הלוחות לבין המצבר, ועקב כך נוצרת כמות זרם גדולה תוך זמן קצר בלבד. מצבר זה מתאים לרכבים פרטיים ולמכשירי הנעה. ישנם מצברי הנעה שאינם מצריכים טיפול, הנקראים גם "מצברים ללא טיפול". אלה למעשה מצברי הנעה אשר להם נוספו נוזל במפלס גבוה יחסית, כדי למנוע מצב של איבוד מים במצבר.
  • מצבר פריקה עמוקה – זהו מצבר המסוגל לבצע בין 700 ל-2500 מחזורי פריקה (תלוי באיכות המצבר). מצברים אלה משמשים בדרך כלל לכלי רכב כמו מלגזות או קולנועיות.
  • מצבר ג'ל פריקה עמוקה – האלקטרוליט של המצבר הזה אינו ספוג בחומצה ומים, אלא בג'ל. מצבר זה אינו מבצע כמעט פריקה עצמית, ולכן ניתן להשאיר את הרכב במשך חודשים ללא התנעה מבלי לפגוע במצבר.
  • מצבר פריקה עמוקה – מצבר אשר נחשב לעמיד אף יותר ממצברי הג'ל, ובמובן מסוים גם מחליף אותם. האלקטרוליט של מצבר זה נספג בלוחות של סיבי זכוכית. המצבר בעל מבנה אטום וכולל גם שסתומים שנועדו לשחרר את הלחץ במצב חירום.

דברים שכדאי לדעת על המצבר הנוזלי

מצבר שלוחותיו ספוגים במים וחומצה נפוץ ברכבים פרטיים או במשאיות. הנהגים נדרשים לבצע בדיקה תקופתית של המצבר כדי לוודא כי הוא כשיר לפעולה. אחת הבדיקות החשובות ביותר המבוצעות על ידי חשמלאי רכב מקצועי או על ידי הנהג עצמו היא בדיקת מפלס המים במצבר. המפלס צריך להגיע ל-3 מ"מ, שאם לא כן, המצבר לא יעבוד באופן תקין. במקרה זה, החשמלאי המקצועי מוסיף מעט מים מזוקקים כדי להעלות את רמת המפלס. נוסף על כך, חשוב להקפיד ולהתניע את המנוע של הרכב בכל ארבעה ימים לפחות למשך כ-20 דקות, מכיוון שהמצברים הנוזליים צריכים לבצע פריקה עצמית לעתים תכופות.

איך יודעים שהמצבר עומד לשבוק חיים

מצבר נוזלי יכול לשרת אותנו למשך תקופה של 3 או 4 שנים. לאחר מכן, יהיה צורך להחליפו. כאשר המצבר גוסס הוא מראה סימנים ראשונים לכך שמשהו לא בסדר. אחד הסימנים הבולטים הוא קושי בהתנעת המנוע. נהגים שברשותם מצבר ישן מדווחים על כך שהם נאלצים "להילחם" במנוע כדי להתניע את הרכב, וכשהם מצליחים לעשות זאת, נשמעים קולות של תקתוק. כמו כן, ניתן להבחין בכך שהמצבר הגוסס מספק פחות חשמל לרכב – צלילי הרדיו נחלשים, ה-GPS יוצא מכלל פעולה והאורות בלוח המחוונים נהיים עמומים ובלתי ברורים.

לבחור מצבר חדש

כאשר המצבר הישן יוצא מכלל פעולה, יש צורך להחליפו במצבר חדש. מומלץ לבחור מצבר חדש ואיכותי המיוצרים על ידי חברה מקצועית. המצברים המקוריים מגיעים בניילון בצירוף תעודת אחריות של היצרן. כמו כן, יש צורך לבדוק אם המצברים מותאמים לאקלים השורר בארץ. מצברים אלה צריכים לכלול ריכוז חומצה נמוך כדי להתאים לאקלים החם השורר בארץ. ולבסוף, כדאי לבחון את החברה שממנה אתם קונים את המצברים, ואם יש לכם ספק מומלץ להיוועץ בחשמלאי רכב שאתם סומכים עליו.

מידע וקישורים מומלצים: